Employer branding i sociala medier

employerbrandingEmployer branding har idag har blivit ett hett samtalsämne. I det här blogginlägget lägger jag fokus på varför ett företag ska aktivera sitt employer brand genom storytelling i sociala medier.

Employer branding

Allt fler företag använder sig utav employer branding och det är allmänt känt att alla företag har ett employer brand.  Ditt varumärke som arbetsgivare skapas, förstärks och utvecklas eftersom vi alla har en åsikt eller en tanke om hur det är att jobba i ett företag ­– åsikter som vi delar med oss till vår omgivning. De flesta idag söker information om företag via sociala medier. Hur är det att arbeta på företaget? Verkar de anställda trivas? Vilken kompetens söker företaget? Vissa företag som Adidas, IKEA och Apple är väldigt bra på att kontrollera sina budskap de för ut i dessa kanaler. Andra låter besökarna själva bilda sig en uppfattning om företaget utifrån sådant de i bästa fall snappar upp i olika sammanhang. Det kan då bli svårt att sticka ut från mängden och företaget riskerar misslyckas att rekrytera framtida attraktiva medarbetare.

Utmärkt kanal för storytelling

Med en genomtänkt innehållsstrategi för hur du ska synliggöra ditt employer brand i sociala medier är du redan på god väg. Genom att lyfta fram en trovärdig och äkta berättelse där medarbetare delar med sig av sina erfarenheter av hur det är att vara en del av kulturen och de värderingar som redan existerar i organisationen blir du en attraktiv arbetsgivare. Det kan också vara koncernchefen som berättar om företagets vision och den spännande resa de har framför sig. Denna storytelling ger dessutom nya och befintliga kunder en god inblick i den expertis som finns inom företagskulturen de köper tjänster eller produkter av.

Tre tips på storytelling

  • Starta med att fundera ut vilka berättelser ni har i er organisation som ni vill lyfta fram. Storytelling handlar om att skapa och förvalta en företagsidentitet med hjälp av historieberättande.
  • Fundera hur ni kan uttrycka företagets värderingar i ert berättande och vilken typ av berättelse som kan stödja dessa.
  • Slutligen, ta reda på vem i din organisation som kan berätta berättelser på ett äkta, emotionellt och trovärdigt sätt, som berör mottagaren.

Och kom ihåg, syns du inte, finns du inte.

karolina_sv-16Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med employer branding är du välkommen att höra av dig.

Karolina Mecklint
PR Consultant
Media relations
Tel +46 40 631 62 31
karolina.mecklint@navigator.se

Share