Varför AdWords-annonsering?

AdWordsNär Google lanserade sin tjänst för AdWords-annonsering för sexton år sedan ändrades hela marknaden för onlineannonsering. Idag står AdWords för 97 procent av Googles intäkter, som förra året uppgick till 75 miljarder dollar. Över 1,2 miljoner företag använder tjänsten och många lägger sin största annonseringsbudget på Google. Borde ditt företag göra detsamma?

AdWords-annonsering: för- och nackdelar

Alla verktyg för marknadsföring har sina plus och minus. Här är några argument för och emot AdWords.

Fördelar:

  1. Mätbart
    Med AdWords kan du enkelt räkna på företagets ROI för investeringen. Varje kampanj kan mätas i oändlighet: trafik, kvalitet, antal konverteringar och kostnad för dessa. AdWords visar också hur väl din sökmotorsoptimering fungerar och vilken konkurrens som finns på olika sökord.
  2. Direkta resultat
    En SEO-strategi tar tid att sätta i verket och effekt kommer efter kontinuerlig uppdatering. Med AdWords går annonserna direkt och resultat märks samma dag som kampanjen rullas ut. I och med det kan du snabbt utvärdera om AdWords är ett relevant verktyg för företaget.
  3. Flexibelt
    Möjligheten att skräddarsy kampanjer gör att AdWords är ett av de mest flexibla annonsverktygen idag. Du kan välja om annonsen ska visas vid exakta eller mer breda sökordsmatchningar, ändra budskap, lägga till ytterligare länkar och anpassa annonsen efter önskad demografi. Du kan också justera budgeten efter hand och reglera den efter konkurrensen.
  4. Topplacering
    Oavsett hur mycket ditt företag, eller konkurrenterna, har arbetat med SEO så gör AdWords-annonsering att företaget alltid kan hamna i topp i sökresultaten. Ju högre på resultatsidan, ju större chans att bli klickad på.

Nackdelar

  1. Förtroende
    Trots AdWords-hypen kan annonserna fortfarande uppfattas som mindre trovärdiga än andra typer av annonsering. Men detsamma gällde för banners och pop up-annonser för en tid sedan. Kvaliteten på banners, pop up-fönster och landningssidor har höjts och de är idag bland de vanligaste utrymmena för digital annonsering.
  2. Tuff konkurrens
    Med AdWords-annonsering betalar du för varje klick, oavsett om det leder till konvertering eller inte. Och naturligtvis är mer populära sökord också dyra. Det gör att många mindre företag kan ha svårt att konkurrera med större företag med mer pengar i reklamkassan. Har man inte möjlighet att buda på de specifika sökord man är intresserad av, kan det bli krångligt att hitta andra vägar att gå.
  3. Små annonser
    Med 25 tecken till rubriken och 70 till beskrivningen kan det vara svårt att vara kreativ. Vikten ligger på rubriken. I andra annonstyper kan brödtexten ge en närmare förklaring på rubriken. I en AdWords-annons finns inte denna möjlighet, vilket också ställer krav på en välanpassad landningssida.

AdWords är fortfarande nytt för många och kräver en viss inlärningssträcka. Tjänsten har slagit olika hårt i olika branscher. Till exempel är resebranschen långt längre kommen än bank- och finansbranschen. Men oavsett hur konkurrensen ser ut rekommenderar vi våra kunder att se över vilka möjligheter AdWords kan ge. Hör av dig om du vill veta mer om hur ditt företag skulle kunna arbeta med AdWords eller annan digital annonsering.

sanna-sv15
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Vill du hålla dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation och marknadsföring ska du prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Sanna Dehlin
Digital strategist
Marketing and PR
Tel +46 40 631 62 15
sanna.dehlin@navigator.se


 

malin_sv-14Kontakta oss gärna!

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din marknadskommunikation är du välkommen att höra av dig.

Malin Staberg
Account Director
Strategic and operative communication
Tel +46 40 631 62 21
malin.staberg@navigator.se
Share