2016 är det dags för digital årsredovisning

digitalarsredovisningVad är den viktigaste uppgiften för en årsredovisning? Alltså bortsett från de legala kraven? Svaret är lika enkelt som självklart. En bra årsredovisning presenterar företaget från sina bästa sidor och redovisar hur verksamheten går – dvs gör sitt bästa för att fånga intressenternas uppmärksamhet. Därför är det dags för en digital årsredovisning.

Digital årsredovisning

Det är märkligt att så många årsredovisningar fortfarande är torra och fantasilösa när det kommer till utformning och innehåll. Det handlar ofta om en förutsägbar trycksak med framvagn och bakvagn som brukar slutar sina dagar i pappersåtervinningen efter en förströdd genombläddring. Om den ens blir läst.

Dra nytta av nätets möjligheter

Men hallå, det är 2016, var är nytänket? Var är de kreativa lösningarna som drar nytta av nätets alla möjligheter? Som pratar och interagerar med läsaren. Som bjuder på ljud, bild och rörligt innehåll. Och som kan läsas på de enheter där vi idag konsumerar allt annat innehåll – på mobiler och plattor. Och eftersom teknikutvecklingen enhetligt pekar mot att vi blir allt mer mobila, är det högst troligt att beteendemönstret inte är så annorlunda när det kommer till årsredovisningar?

Tillfredsställ fler behov

”Våra intressenter föredrar att läsa årsredovisningen i pappersformat”, brukar svaret bli. Och visst finns det vissa som föredrar papper – men varför inte tillfredsställa båda läsartyperna? Både de som traditionellt vill ha en trycksak, och de som numera läser det mesta på en bildskärm. Den moderna tekniken erbjuder massor med fördelar, som kan komplettera trycksaken. Eller tvärtom, beroende på hur man ser saken. Samma siffror, samma grundinformation, men paketerad i ett uppdaterat format. Med denna kombination kan årsredovisningen bli en värdig representant för varumärket och allt som det står för.

Modern microsajt

En utomordentlig lösning är en anpassad microsajt för investerarna. En särskild årsredovisningsavdelning på vanliga hemsidan som innehåller allt man behöver veta om företaget, snyggt layoutad och med ett alltid uppdaterat innehåll som engagerar. En modern digital lösning som på riktigt kan kittla investerarna, skapa nyfikenhet och attrahera. I USA är microsajter med parallaxeffekt en stark trend. Denna typ av sajt är bra för att kommunicera mycket information snabbt och på ett strukturerat sätt. Responsiva sajter som bygger på en sida är också en trend eftersom allt fler vill ta till sig nyckelinformationen från redovisningen smidigt i mobilen.

Levandegöra siffror

Årsredovisningen på nätet kan till exempel innehålla ett filmat VD-ord, där man får se och höra företagets ledare i levande person. Diagram och aktiekurser kan vara klickbara för att visa fördjupad information. Interaktiva tidslinjer kan visa årets spännande hållpunkter. Man kan se företagets tillväxt över tid när tillverkningsenheter och kontor växer fram på världskartan. Roterande 3D-modeller av produkterna kan demonstrera företagets R&D-kompetens i all sin glans. Och vi kan berätta historier, storytelling via text och film är oöverträffat för att skapa engagemang och intresse.

Mäta och spåra

En annan aspekt som också måste nämnas är spårbarheten. Vilka intressenter har tittat på vilken information? Samma verktyg för lead generation som används för kunduppföljning via vanliga webben kan självfallet även appliceras på investerarna. Spännande att den där fonden visat upprepat intresse för vårt CSR-arbete. Praktiskt att vi kan påminna dem med strategiskt utformad retargeting som sedan dyker upp på lämpliga platser på nätet.

Få ett försprång mot konkurrenterna

Möjligheterna är som sagt oändliga, samma teknik som används på miljontals webblösningar världen över kan självfallet användas även för att lyfta en årsredovisning. Kolla till exempel in Warby Parkers uppmärksammade “Make your own annual report”, en interaktiv demo över hur information kan paketeras både levande och kul. Och tänk sedan tanken – denna teknik skulle vi kunna använda till vårt företag – till vår årsredovisning.

Det är dags att ta steget

Vi säger inte skrota pappersårsredovisningen, den fyller fortfarande sin plats hos vissa intressenter. Men vi tror definitivt att framtiden är digital, och det är lika bra att börja nu, med den kommande årsredovisningen. Testa att komplettera med en kortfattad digital version om du inte är redo att gå hela vägen. Du kommer att blir förvånad hur många som tar den till sig. Här kan du läsa mer om digitala årsredovisningar från oss på Navigator.

mikael_sv-14Fler blogginlägg?

Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Mikael Jisander
Copywriter
SEO and social media
Tel +46 40 631 62 18
mikael.jisander@navigator.se

 


 

malin_sv-14Hjälp med din årsredovisning?

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din kommande årsredovisning är du välkommen att höra av dig.

Malin Staberg
Account Director
Strategic and operative communication
Tel +46 40 631 62 21
malin.staberg@navigator.se
Share