6 tips för din nästa mässa

Massa

Att delta i en mässa är ett bra sätt att initiera en personlig kontakt med potentiella kunder. Mässan är en beprövad marknadsaktivitet och en viktig säljkanal i flera branscher. I Sverige anordnas årligen ett flertal större mässor, och våra mässanläggningar är internationellt välkända, till exempel Svenska Mässan och Stockholmsmässan. På en mässa kan företag sprida kännedom om varumärket och initiera nya kundrelationer. Många företag deltar regelbundet i mässor för att skapa goodwill, hitta sponsorer och samarbetspartners eller visa sin kunskapsledande position. Här kan du läsa några tips på hur man genomför en bra mässaktivitet.

Så lyckas du med nästa mässa!

  1. Förberedelser
    Ett bra mässdeltagande kräver stor förberedelse. Utse en projektledare som ansvarar för er tid- och aktivitetsplan. Det gör arbetet tydligare och smidigare. Projektledaren har budgetansvaret och beräknar vilka resurser som kommer att gå åt. I den förberedande fasen definierar ni också den viktigaste målgruppen och vilka budskap ni vill nå ut med.
  2. Sätt upp mål
    Ert mässdeltagande bör ha en kvantifierad målsättning. Målet kan till exempel vara antal insamlade visitkort, demovisningar eller samtal med nyckelpersoner. När målet sätts upp bör ni också fundera över utvärderingsmetoder och hur företagsrepresentanterna ska kunna ta reda på hur de ligger till under mässan.
  3. Berätta om mässaktiviteten
    Kommunicera mässan och att företaget kommer att delta. Ni kan också skriva en pressrelease på ämnet. Ibland kan utställare lämna material till mässans webbsida eller till gratistidningar som delas ut under mässan. Ta reda på vilka marknadsföringsmöjligheter som finns för eventet och hur ni kan synas i dessa.
  4. Rätt person på mässan
    Personerna som representerar företaget ska vara professionella. Extra utbildning om det specifika erbjudandet kan ibland behövas. Som representant är det viktigt att konversera och ställa frågor till besökaren. Besökare fattar sällan beslut på stående fot och kommunikationen bör inriktas på att förstå kundens behov.
  5. Visuellt tilltalande material
    Mässmontern ska få besökaren att lägga företaget på minnet och tydligt kommunicera ert budskap. Monterns utseende vara snyggt och följa företagets grafiska profil. Det finns flera leverantörer som erbjuder portabla monterlösningar som rollups och diskar. Det material som delas ut kan gärna spegla monterutseendet och ge mer information.
  6. Efterarbete
    Följ upp mässaktiviteten. Blogga om eventet och skapa utskickslistor till de företag ni fått kontakt med. Återkoppla personligen till de mest intressanta besökarna och ha gärna färdigskrivna säljmail redo att skickas inom tre dagar. Utvärdera er egen insats och skriv en lista över vad som gjordes bra och vad som kan förbättras till nästa event.

 

 

sanna-sv15

Fler blogginlägg?

Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Sanna Dehlin
Digital strategist
Marketing and PR
Tel +46 40 631 62 15
sanna.dehlin@navigator.se

 


 

malin_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om vad vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig är du alltid välkommen att höra av dig.

Malin Staberg
Account Director
Strategic and operative communication
Tel +46 40 631 62 21
malin.staberg@navigator.se
Share