Europas e-handel över målsättningen

europas-e-handel

Europas e-handel går framåt. 65 procent av EU-medborgarna som använder internet dagligen handlade online förra året. Det visar en rapport från Eurostat, EU:s avdelning för officiell statistik. Det innebär att 53 procent av EU:s samtliga medborgare nu har handlat online minst en gång i sitt liv. Det överträffar målet på 50 procent för 2015 som ingår i EU:s Digitala agenda, en av de sju grundpelarna i EU:s tillväxtplan för Europa år 2020.

Europas e-handel växer bland unga

Europas e-handel växer stadigt och föga förvånande är det främst 16-54-åringar som e-handlar mest i Europa. Bland dessa är det åldersgruppen 16-24-åringar som ökar mest, med hela 24 procent sedan 2014. Kläder och sportartiklar är de vanligaste varorna som vi i EU klickar hem. Bland äldre personer, är det dock vanligare att köpa resor och semesterboende online. Matvaror och medicin är fortfarande ovanliga e-handelsvaror, men denna marknad får troligen fart inom kort.

Läs mer om Eurostats e-handelsrapport här.

sanna-sv15Kontakta oss gärna

Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att på vårt digitala nyhetsbrev.

Sanna Dehlin
Digital strategist
Communications and marketing
Tel +46 40 631 62 15
sanna.dehlin@navigator.se
Share