Sex sätt att leda förändring

ledaforandring

De flesta tycker förändring är förfärligt. Några få tycker det är fantastiskt. Oavsett vilket behöver vi alla bli vän med tillståndet. Det enda som är konstant är ju trots allt att saker och ting alltid kommer att förändras. Hur gör man då när man ska leda förändring? Vad behöver man tänka på för att få alla med på tåget? Här har vi samlat sex viktiga punkter som stöd i processen.

Leda förändring

Alla chefer och ledare känner säkert igen sig. Med jämna mellanrum är det dags att genomföra en mer eller mindre bekväm förändring i sin organisation. Det kan bero på hot utifrån, nya möjligheter man vill ta vara på eller oförutsedda händelser som behöver hanteras. I vissa fall kan det handla om en förändring av kulturen i andra fall bara om strukturen. Oavsett vad förändringen går ut på finns det några saker man bör tänka på för att få alla sina medarbetare med sig.

1. Glasklar vision

Var tydlig med vad du vill åstadkomma. Kommunicera och förstärk din vision i alla tänkbara medier. När tror att alla har förstått, kommunicera lite till. Det är viktigt att förklara anledningarna till förändringen och vad du vill att alla ska bidra med.

2. Var ärlig med fördelarna

Dina medarbetare tänker inte bara på ”what’s in it for me?”. De vill så klart veta det också men de vill även veta vad du får ut av det och vad det innebär för kunden. Om du väljer att inte prata om de delarna kommer de att själv konstruera förklaringar. De vill veta att du tar genomtänkta beslut utifrån alla perspektiv.

3. Börja i liten skala

Starta med att testa av tankarna kring förändringen hos en liten grupp. Se till att du får konkret feedback. När du väl börjar kommunicera i större skala måste alla delar hålla. Även om det ser bra ut på pappret och din chef är eld och lågor är det ändå viktigt att testa i liten skala först. Simma lugnt i början så går det snabbare sen.

4. Lyssna till feedbacken

Detta är kanske det viktigaste av allt. Att du lyssnar till vad dina medarbetare har att säga. Vad de tycker och tänker. Återkoppla med lösningar, inte säljargument. När du har löst något, återkoppla det minst fem gånger på fem olika sätt.

5. Samla referenshistorier

Lyft fram så många goda exempel som möjligt. Visa hur olika medarbetare har dragit nytta av förändringen för att nå nya framgångar. Dina viktigaste exempel kan komma från håll där du minst anar det. Folk som tidigare varit skeptiska men som fått en ny bild av verkligheten tack vare dina idéer.

6. Involvera i nyckelbeslut

Att göra saker tillsammans med sina medarbetare är mycket bättre än att göra det för eller åt dem. Se till att de är med på resan och hjälper dig att fatta rätt beslut.

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att på vårt digitala nyhetsbrev.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share