Realtidsmarknadsföring i sociala medier

realtidsmarknadsforing

Jobbar du med sociala medier gäller det bland annat att du är snabbtänkt och kreativ. Vill man få bra spridning på sina uppdateringar handlar det även om tajming och relevans. Lyckas du med nämnda faktorer har ditt innehåll större chans att bli viralt. Det handlar om realtidsmarknadsföring i sociala medier.

Realtidsmarknadsföring

Realtidsmarknadsföring är ett begrepp som blivit allt vanligare. Mycket på grund av den framfart som flera sociala medier har haft. Begreppet avser kommunikation som grundas i en situation eller händelse i realtid. Det handlar helt enkelt om att snabbt dra nytta av det som är en snackis och skapa sig en plats i händelsernas centrum. I sociala medier syftar realtidsmarknadsföring ofta till att vara relevant, smart och rolig.

Utnyttja företagets resurser

För ett företag är realtidsmarknadsföring ett smart sätt att göra sig hörd. Det finns heller inget som säger att man inte kan dra nytta av en händelse som inte är direkt kopplad till den bransch där man själv är verksam. Det är fördelen med realtidsmarknadsföring, men samtidigt en utmaning. Det kräver att en eller flera kreatörer spånar idéer och helt enkelt skapar den koppling som saknas. Förutom att avsätta resurser för att spåna idéer är det ett första steg att engagera samtliga av företagets medarbetare att hålla sig uppdaterade om vad som händer i deras omvärld. På så sätt minskar risken att man missar bra tillfällen att kommunicera.

Exempel Snickers

Ett välkänt exempel är Snickers som drog nytta av situationen då fotbollsspelaren Luiz Suarez bet Giorgio Chiellini i axeln under en fotbollsmatch mellan Uruguay och Italien under fotbolls-VM 2014. Snickers var snabba med att lägga ut en bild på en Snickersbar i sociala medier med texten ”More satisfying than Italian”. Bilden fick snabbt spridning.

Exempel Coca Cola

Ett annat exempel är Coca Cola som använde Prinsbröllopet i England för att skapa content genom att lägga ut en bild på två skålande Coca Cola flaskor med namnen Wiliam och Kate och sin signaturfras ”Share a coke with”. Det behöver faktiskt inte vara svårare än så.

 

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om realtidsmarknadsföring och andra sociala medier är du varmt välkommen att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share