Allt fler prenumerationer på digitala tjänster

digitalatjanster

Blickar man tillbaka tio år i tiden så var några av de vanligaste prenumerationerna i de svenska hushållen dagstidningar, magasin eller extra tv-kanaler. Nu finns det däremot mängder med saker du kan prenumerera på. Några exempel är musik, mat och skönhetsprodukter. Allra vanligast är det för digitala tjänster.

Digitala tjänster för bekväma konsumenter

Många företag väljer idag att erbjuda sina produkter/tjänster i prenumerationsform. För företagen är det ett sätt att säkra att pengar trillar in varje månad medan det underlättar administrationen för den allt mer bekväma konsumenten. Har du en stressig vardag kan det vara aktuellt att prenumerera på någon matkasse och få produkterna levererade direkt till dörren. Den smarta lösningen kom Lina Gebäck på när hon startade Linas matkasse under 2008.

Mer för pengarna

Som prenumerant får du ofta någonting extra. Det ska löna sig att vara lojal. Förutom att dagens konsumenter värderar bekvämlighet så förväntar de sig även mer för pengarna. Ta Lovefilm som exempel, ett företag som erbjöd de svenska hushållen tre filmer i månaden för en kostnad på runt 80 kronor. Filmerna fick du hemskickade direkt i brevlådan. Idag finns inte Lovefilm längre. Däremot finns Netflix i vart och vartannat hushåll. Netflix erbjuder ett stort utbud av filmer för under hundralappen och deras tjänst når du direkt via din tv. Konsumenten kan titta obegränsat på film och slipper administrera betalningen varje månad då pengarna dras från ens kreditkort. Samma sak gäller Readly som erbjuder en digital tidningstjänst där du som prenumerant betalar 99 kronor i månaden för att kunna läsa ett stort utbud av dagstidningar eller magasin.

Viktigt för företag att hänga med

Givetvis ställer detta krav på företagen. Det är viktigt att hänga med i hur konsumtionsbeteenden förändras och anpassa sig därefter. Dagens kunder kan exempelvis snabbt välja bort ett företag på grund av att tjänsten som erbjuds upplevs för komplicerad att administrera. Är tjänsten digital ska det gå snabbt att skapa sig ett konto och komma igång. Företagen måste även tänka om. Saker man tidigare tagit betalt för kanske inte går att ta betalt för i samma utsträckning idag. Då kan det kanske vara aktuellt att baka in en annan tjänst eller produkt i samma erbjudande och ge kunderna känslan av att de får något mer.

 

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om digitala tjänster och andra sociala medier är du varmt välkommen att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share