Fildelning minskar – lättare att ta betalt för innehåll

fildelning Den stora frågan har länge varit hur man ska kunna hitta en modell för att kunna ta betalt för innehåll på nätet. Många kämpar fortfarande i motvind, exempelvis nyhetsbranschen, men när det gäller musik och film syns en ljusning.

Ta betalt för innehåll

Under det senaste året minskade fildelningen i alla åldersgrupper men främst för de under 35 år. Allt fler betalar nu för både musik och video/film/tv på nätet. När det gäller musik så har utvecklingen gått snabbt – från 15 % av internetanvändarna år 2011 till 38 % i år. En tredubbling på fyra år, och med fokus på yngre användare.

Enkelt och värdeskapande

Även när det gäller video/film/tv är det många fler som betalar. 14 % av internetanvändarna betalar för dessa tjänster idag. Den främsta anledningen anses vara utvecklingen av samlade tjänster som upplevs enkla och värdeskapande för kunderna.

Källa

Källa är rapporten ”Svenskarna och internet 2014” som genomförs av .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur). Läs mer på www.soi2014.se

marianne_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om vad det innebär för dig och ditt företag att det blir lättare att ta betalt på nätet är du varmt välkommen att höra av dig.

Copywriter
Brand strategy
Tel +46 40 631 62 16
Share