5 tips för en bra radiospot

shutterstock_101127469_Web
Radio är en utmärkt kanal både för att bygga varumärken, och för säljdriven kommunikation. Och en radiospot fungerar utmärkt även inom B2B, det finns det många exempel på. Snabbt och kostnadseffektivt är två fördelar som brukar lyftas fram när man pratar radioreklam. För dig som funderar på om radio kan vara något att komplettera mediamixen med kommer här några tips på hur du lyckas med radioproduktionen.

Radiospot med rätt känsla

Först en liten bakgrund till hur hörselsinnet fungerar. Hörseln står över rationellt tänkande och har en genväg rakt in i känslocentrum, vilket gör att vi har svårt att värja oss för ljudens olika stämningar. Tänk efter, vad gör du om en skräckfilm börjar bli alldeles för hemsk? Du sänker ljudet, så känns bilderna du ser genast mindre hemska. Och vad gör du när du vill komma i feststämning? Du sätter på musik på riktigt hög volym. Ljud får oss att intuitivt känna – det är detta du ska utnyttja när du producerar din radiospot.

1. Ett budskap per radiospot

Sällan passar uttrycket “less is more” så bra som inom radioreklam. En radiospot är ofta inte mer än 20 till 30 sekunder. I ett textdokument motsvarar detta 3-5 rader text, inte mer. Och förutom prat ska det få plats med musik och ljudeffekter i radiospoten. Ett gott råd är därför att fokusera på ett budskap åt gången. Håll pratet kort och låt musik och ljud tala.

2. Använd talspråk

För att en radiospot ska ha avsedd verkan måste lyssnaren kunna ta till sig budskapet. Texten får inte kännas uppläst. Undvik komplicerade formuleringar och uttryck dig ungefär som vi talar till vardags. Hoppa över telefonnummer och krångliga adresser. Med ett enkelt språk och ett kortfattat budskap blir ditt radiomanus både begripligt och säljande.

3. Skapa ljudbilder

En radiospot konsumeras med öronen och saknar därför två vanliga redskap inom kommunikation; skriven text och visuella bilder. Trots detta är radio utmärkt för att skapa bilder – inne i lyssnarens huvud. Knarrande steg signalerar fara, kvittrande fåglar signalerar sommar och sol, etc. Skriv in ljudeffekter i manus för att förflytta lyssnaren dit du vill.

4. Musik engagerar

En radiospot fullspäckad med prat glöms lika fort som den spelas upp. Men en musikjingle kan fastna i minnet lika starkt som en hitlåt. Vid undersökningar visar det sig ofta att lyssnaren glömmer innehållet en alltför faktabaserad radiospot, men ordagrant kan sjunga text och melodi från en musikjingel. Det är därför värt att investera i specialskriven musik till radioreklamen, faktum är att denna kan bli minst lika viktig för företaget som en grafisk logotyp.

5. Koppla till strategin

En idé till en radiospot kan vara knäpp och galen eller seriös och saklig. Eller mittemellan.
Radio är kul och det kan vara lätt att skena iväg idémässigt. Men ska du få full utväxling av investeringen i radio är det viktigt att radioreklamen ligger i linje med företagets profil. Glöm inte bort er övergripande kommunikationsstrategi när du låter producera en radiospot!

Navigator hjälper dig kommunicera i ljud

På Navigator har vi lång erfarenhet av att ta fram ljudkommunikation. Och vi samarbetar med flera duktiga produktionsbolag när det är dags för inspelning. Med ovanstående tips i bakhuvudet får du gärna kontakta oss för mer information om hur ditt företag kan låta i radio.

mikael_sv-14

Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din radiospot är du varmt välkommen att höra av dig.

Mikael Jisander
Copywriter
SEO and social media
Tel +46 40 631 62 18
mikael.jisander@navigator.se
Share