Läsvärde ger plus hos Google

GoogleTraditionellt har inlänkar och systematisk användning av metataggar varit viktigt för att en webbsida ska få hög ranking i sökmotorn Google. I takt med att Googles algoritmer utvecklas måste även alla webbpublicister följa med för att inte tappa besökare. Idag har bland annat metataggar prioriterats ner hos Google, till förmån för högre kvalitet på innehållet. Sökmotoroptimering (SEO) spelar fortfarande en roll, men framförallt måste webbsidan ha ett attraktivt innehåll som är skrivet för människor, inte sökrobotar.

Innehåll av hög kvalitet gillas av Google

Satsa på välskrivet innehåll anpassat till dina målgrupper. Intressanta vinklingar väcker intresse, fakta ger trovärdighet och ett välformulerat språk skänker en professionell touch. Bra innehåll lönar sig, din sida kommer att uppskattas och spridas av dina besökare.

Skriv för människor

Fundera igenom vilka ord du tror folk kommer att använda för att hitta innehållet på din sida. 3-5 sökord är lagom, använd dessa på ett naturligt sätt i text och rubriker. Överanvänd inte sökord, tänk på att det är människor som kan bli betalande kunder, inte sökrobotar.

Strukturera innehållet

Det är svårare att läsa text på en bildskärm än på papper. Korta stycken, tydliga underrubriker och punktlistor är några exempel på hur innehållet kan struktureras för bättre läsbarhet och sökbarhet.

Uppdatera ofta

Dina besökare gillar när du publicerar nytt innehåll på sidan. Och omvänt, det finns inget tråkigare än att möta samma innehåll som vid senaste besöket. Kom ihåg, även sökrobotar uppskattar webbsidor som regelbundet uppdateras.

Skapa kringaktiviteter

Genom att aktivt arbeta med exempelvis digitala nyhetsbrev, webbkampanjer och sociala media får du fler ingångar till dina målgrupper. Bred spridning av ditt innehåll kommer att bidra till fler besökare på hemsidan.

Sökmotoroptimering

Även om innehållet är viktigast måste du även framöver beakta de tekniska aspekterna kring webbpublicering. Med ett grundläggande SEO-arbete säkerställer du att Google förstår innehållet på sidan.

SEO >>

Vill du ha mer information om hur du lyckas med ditt arbete med att komma högt upp på Google rekommenderar vi att du läser om vår tjänst “SEO”.

Share