Varumärkeshandbok

 
Varumärkeshandbok
I en varumärkeshandbok samlas den strategiska plattformen samman och presenteras på ett överskådligt och lättillgängligt sätt. Målet är att handboken ska vara en naturlig del av varje medarbetares vardag, och erbjuda information och vägledning kring kommunikation av varumärket.

Engagerande varumärkeshandbok

Ofta är den strategiska plattformen för ett varumärke inte ett dokument som varje medarbetare kan ta till sig och förstå. I en varumärkeshandbok har materialet bearbetats och presenteras på ett mer lättillgängligt sätt, för att alla ska förstå och veta vad och hur de ska göra för att bygga varumärket i rätt riktning.

Förslag på upplägg

Vi sammanställer ett förslag som beskriver hur varumärket ska kommuniceras och vårdas. Ett sådant dokument kan ha många namn: grafisk manual, profil, varumärkeskoncept m m. Det är viktigt att betona att det inte bara ska innehålla det formella regelverket utan också de mera ”mjuka” värdena – både kropp och själ ska beskrivas på ett bra sätt. Ofta är det bättre med ett relativt kortfattat dokument som är lätt att ta till sig och som verkligen fungerar som ett arbetsredskap för alla anställda.

Intern implementering

Att få fram en beslutad Brandbook är inget självändamål. Endast en bra början som ger grunden och förutsättningarna. Om den inte accepteras och praktiskt tillämpas har arbetet varit ogjort. Den interna implementeringen syftar till att uppnå just detta. Detta är en psykologisk och pedagogisk process som måste  gå på djupet. Det räcker inte med att man känner till det nya, man måste förstå det, ta det till sig och aktivt känna engagemang för det. Först då kan vi uppnå önskvärt beteende. Vi brukar framhålla att man måste påverka hela personligheten: 3xH (Hjärnan, hjärtat och handen). Hur det genomförs i praktiken måste anpassas till olika företags olika förutsättningar.

Vill du veta mer?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så tar du del av de senaste trenderna inom ämnen som marknadsföring, kommunikation, sociala medier, PR och content marketing. Givetvis speglar vi även vad som händer hos oss på Navigator och hur vi hjälper våra kunder att bygga varumärken och skapa försäljning på den globala arenan. Ungefär en gång i månaden landar vi i din inkorg. Anmäl dig till nyhetsbrevet här >>

Ännu mer?

Om du vill införskaffa ännu mer ny kunskap ska du besöka samlingssidan för våra e-böcker inom olika ämnen. Här hittar du böcker, guider och infographics, fyllda med fakta och tips som vässar din kompetens i vardagen. Vad skulle du vilja lära dig mer om? Kolla in vad du kan ladda ned här >>

leif_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din varumärkeshandbok är du välkommen att höra av dig.

Leif Lindau
Account Director
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se
Share