SEO

SEO
Att hamna högt upp i sökmotorer såsom Google är viktigt för alla typer av företag såväl inom B2C som B2B. En topplacering organiskt är för många den viktigaste marknadsföringskanalen och ett resurseffektivt sätt att synas. Därför är det viktigt att ha en genomtänkt strategi för sitt arbete med SEO.

SEO med rätt balans

Vi på Navigator kan hjälpa dig att optimera din webbsida genom att optimera samspelet mellan redaktionellt innehåll, struktur, design, formatering och bakomliggande kod. Vi ser till att dina onpage- och offpage-aktiviteter skapar trafik till din sida. En del av arbetet gör vi i egen regi, andra delar i samarbete med TopVisible som är experter på sökmotoroptimering.

Viktigt med SEO

Att hamna högt upp i den organiska listan hos Google kräver hårt och kontinuerligt arbete. Det finns inga genvägar. Google har 2-300 parametrar i sin algoritm och de genomför minst 400 uppdateringar om året, vissa större förändringar berättar de om, andra håller de hemliga. Samtidigt är det viktigt med SEO. Närmare 90 % uppger att deras köpprocess börjar på Google även inom B2B och lika många litar på andras rekommendationer. Fler än 50 miljoner sökningar görs varje dag i Sverige och mer än 95 procent av dessa sker hos Google.

SEO-process

Trots visst hemlighetsmakeri finns det ett antal riktlinjer att förhålla sig till när man vill lyckas med sitt SEO-arbete. Steg ett i arbetsprocessen är att göra en analys och skapa en strategi.

Sökordsanalys

Börja med att identifiera relevanta sökfraser. Välj de som är viktigast för din verksamhet utifrån storlek, konkurrens och dina målgruppers behov. Lista alla ord som du tror är viktiga och undersök sökvolymer och få sökordsförslag via Google Keyword Planner. Besök även dina konkurrenters hemsidor och kolla ”Meta Keywords” genom att högerklicka och visa källkod.

Sökordsstrategi

Nu när du vet hur många som söker på de ord du valt är det dags för att gruppera orden i mindre grupper om cirka 10 i varje beroende på sökord och kombination. Sedan är det dags att fundera över strukturen på din site. Har du bra landningssidor för dina sökord när man landar hos dig? Vilken typ av sidor ska du ha för respektive ord? Ska det vara produktsidor, kategorisidor, listningar, artiklar eller blogginlägg?

On-page-metoder

Det finns olika tekniker för att optimera sitt sökordsarbete. Det kanske viktigaste är arbetet på den egna siten som till viss del består av teknik men som främst bygger på att du har ett relevant och rätt optimerat innehåll. Några riktlinjer för arbetet på egna sidan är:

  • Du bör ha en egen sida för varje sökord eller sökfras
  • Sidan ska ha sökfrasen i H1:an och gärna i H2:an
  • Sidan bör innehålla sökfrasen 1-3 gånger för varje stycke
  • Ange en unik meta-titel med sökfrasen först för varje sida (använd färre än 70 tecken)
  • Ange en unik meta-beskrivning som innehåller sökfrasen 1-3 gånger plus www-adressen samt en call-to-action (färre än 148 tecken)

Off-page-metoder

Arbetet utanför din egen sida är också viktigt. Fokus ligger på att attrahera och skapa inlänkningar till din sida, främst genom att ha bra och relevant innehåll. Inlänkningarna kan komma från pressreleaser, relevanta webbsidor, blogginlägg, sociala medier, länkkataloger eller artiklar på nätet. Tänk på att:

  • Antalet delningar är viktigt
  • Antal gilla på Facebook, antal retweets på Twitter mm påverkar
  • Besökarnas tid på siten, bounce rate och återkommande besök påverkar också
  • Kommentera bloggar och bevaka med Google Alerts för att attrahera och hålla koll
  • Bygg relationer genom tävlingar nyheter, how-to-guider, ”10-bästa tipsen”, interaktiva tjänster, rörlig film, recept, forum, kommentarsfunktioner mm
  • Delta i diskussioner och bevaka forum
  • Använd externa pressrum som en del i strategin, exmepelvis Mynewsdesk och Cision
  • Tänk på att texten i pressreleaser mm ska innehålla sökordet och länk
  • Du kan främja länkbyte tillsammans med branschpartners, leverantörer och kunder
  • Egen blogg och egna sfärer med kampanjsajter, nischade bloggar och nätverk också är viktigt
  • Se till att det är lätt att dela och att dina inlägg är snygga
  • Tillåta andra att använda ditt material och underlätta för bloggare

Tips på verktyg

Det finns ett antal verktyg som kan hjälpa dig att lyckas i ditt SEO-arbete:

  • Google Keyword Planner hjälper dig att kontrollera sökvolymen för olika ord och fraser på Google
  • OpenSiteExplorer.org ser till att du kan kartlägga antal externa länkar till din website och olika undersidor
  • Web Master Tool är viktigt i din kommunikation med Google och för att verifiera att du äger din site
  • Google Trends hjälper dig att se vilka sökfraser som är mer populära under vissa perioder
  • Google Alerts ser till att du håller koll på vad som skrivs på webben

10 % på TopVisibles kurser och verktyg

Navigator har ett nära samarbete med TopVisible som är specialiserade inom SEO och som är certifierade Google Partners. Magnus Äng som är en av grundarna till företaget arbetade tidigare som Internetstrateg hos oss på Navigator. Som kund hos Navigator får du 10 procent rabatt på TopVisibles populära utbildningar och verktyg. Läs mer om TopVisibles kurser och utbildningar här >>

TopVisibles SEO-test

På TopVisibles hemsida kan du göra ett enkelt test och få koll på bra din webbsite är optimerad för en viss sökfras och få tips på hur du kan förbättra resultatet. Gör TopVisibles SEO-test här >>

RankTrail förbättrar dina placeringar

Ranktrail är ett nytt verktyg, framtaget av TopVisible, som hjälper dig att övervaka och förbättra dina placeringar på Google. Mjukvaran är enkel och hjälper dig att lägga tid på rätt saker. Du får konkreta tips på hur du ökar dina intäkter och hamnar över dina konkurrenter. Boka demo eller läs mer om RankTrail här >>

Läsvärde ger plus hos Google >>

Vill du veta mer om hur du lyckas med din SEO rekommenderar vi att du läser vårt blogginlägg “Läsvärde ger plus hos Google”.

Vill du veta mer?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så tar du del av de senaste trenderna inom ämnen som marknadsföring, kommunikation, sociala medier, PR och content marketing. Givetvis speglar vi även vad som händer hos oss på Navigator och hur vi hjälper våra kunder att bygga varumärken och skapa försäljning på den globala arenan. Ungefär en gång i månaden landar vi i din inkorg. Anmäl dig till nyhetsbrevet här >>

Ännu mer?

Om du vill införskaffa ännu mer ny kunskap ska du besöka samlingssidan för våra e-böcker inom olika ämnen. Här hittar du böcker, guider och infographics, fyllda med fakta och tips som vässar din kompetens i vardagen. Vad skulle du vilja lära dig mer om? Kolla in vad du kan ladda ned här >>

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din SEO är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share