Marketing Automation

 
marketingautomation
Allt fler företag satsar på att automatisera delar av sina marknadsföringsinsatser. Inte minst inom B2B. Anledningen är att du idag kan få tillgång till intressant och värdefull information genom hela kundens köpprocess. Det går att följa och analysera hela den digitala närvaron. Marketing Automation handlar om att bygga en logisk process som leder kunden från behovsinsikt till beslut. Det här är något som vi på Navigator har stor kunskap inom och kan hjälpa dig med.

Rätt process för Marketing Automation

En bra Marketing Automation-lösning fungerar som ett nav i kundens köpprocess. Genom effektiva kopplingar mot dina CRM-system, e-postmarknadsföringslösningar och webbplattformar kan du både följa och leda kunden genom hela processen. Det går att tidigt fånga upp köpsignaler på hemsidan och därefter bygga kundrelationer genom riktade utskick och förvalta köpsignalerna via exempelvis CRM-systemet eller på annat automatiserat sätt.

Attrahera besökare

En viktig del inom Marketing Automation är att attrahera kontakter och utveckla relationer genom Content Marketing och Drip Marketing. Det gäller att skapa engagemang genom att vara generös med kunskap och driva trafik till sin sida genom Google AdWords, SEO, Content Marketing och genom att delta i diskussioner på branschforum. På så vis kan du bygga trovärdighet över tid och lära dig av dina kunders köp- och beteendemönster.

Fördelar med Marketing Automation

  • Generera större efterfrågan och positionera sitt varumärke
  • Identifiera relevanta prospects att inleda dialog med
  • Kostnadseffektivt bevara intresse hos prospects
  • Få en tydligare kartläggning av aktuellt prospects köpprocess
  • Identifiera rätt tidpunkt för att ta kontakt och skapa en affär

Samarbete med Apsis

När man vill satsa på Marketing Automation krävs både en tydlig, genomtänkt strategi och rätt system. För att kunna hjälpa dig med båda delarna är Navigator Referral Partner till Apsis. Apsis har i vår mening ett av de starkaste systemen på marknaden för såväl Marketing Automation som Lead Management och E-postmarknadsföring.

Våra tjänster kopplade till Marketing Automation

Vi kan hjälpa dig med:

            • Content Marketing-strategi
            • Innehållsproduktion
            • Webbstrategi
            • Sociala Media-strategi
            • Lead Management
            • SEO
            • E-postmarknadsföring
            • Kundundersökningar
            • Eventhantering
            • PR

Vill du veta mer?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så tar du del av de senaste trenderna inom ämnen som marknadsföring, kommunikation, sociala medier, PR och content marketing. Givetvis speglar vi även vad som händer hos oss på Navigator och hur vi hjälper våra kunder att bygga varumärken och skapa försäljning på den globala arenan. Ungefär en gång i månaden landar vi i din inkorg. Anmäl dig till nyhetsbrevet här >>

Ännu mer?

Om du vill införskaffa ännu mer ny kunskap ska du besöka samlingssidan för våra e-böcker inom olika ämnen. Här hittar du böcker, guider och infographics, fyllda med fakta och tips som vässar din kompetens i vardagen. Vad skulle du vilja lära dig mer om? Kolla in vad du kan ladda ned här >>

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din Marketing Automation är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share