Innehållsmarknadsföring

 
Innehållsmarknadsföring

Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, är något som många företag har arbetat med sedan länge. På senare år har traditionella kanaler som nyhetsbrev och kundtidningar fått sällskap av sociala medier. Numera räknas till exempel bloggar, appar och hemsidor som innehållsmarknadsföring. Men även om kanalerna ständigt förändras är syftet det samma: att skapa innehåll som mottagaren är intresserad av.

Syftet med innehållsmarknadsföring

Syftet med innehållsmarknadsföring är att attrahera och behålla kunder genom att konsekvent skapa relevant och värdefullt innehåll med avsikten att ändra eller förstärka konsument beteende. Det är en fortlöpande process som lämpligast integreras i din övergripande marknadsföringsstrategi, och den fokuserar på medier som du äger, inte hyr.

Värdeskapande

Värdet ligger i själva innehållet som måste uppfattas intressant, lärorikt eller underhållande av målgruppen. Eftersom det finns en allmän misstänksamhet mot marknadskommunikation så ställer detta höga krav på innehållet, som måste upplevas lärorikt, informativt eller underhållande, upplevas ärligt eller sakligt och inte får upplevas som ett försök att sälja.

Skapa lojala kunder

Innehållsmarknadsföring syftar till att ändra eller förstärka konsument beteende. Innehållsmarknadsföring är inte ett ändamål i sig. Det är ett medel för att attrahera potentiella kunder, göra dem till betalande kunder och behålla dem som lojala kunder.

Bygga egna kanaler

Innehållsmarknadsföring fokuserar på medier som du äger, inte hyr. Att ”äga” avser här att du kontrollerar vad som publiceras i mediumet och när, och att det tydligt framgår för publiken att det är du som är avsändaren. Exempel på medier kan vara:

  • Blogg
  • Facebook
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Google+
  • Twitter
  • Med flera

Fortlöpande process

Innehållsmarknadsföring är en fortlöpande process. Det är långsiktigt eftersom det tar tid innan aktiviteterna börjar ge effekt. Publicering skall ske regelbundet eftersom ett syfte är att upprätthålla kundrelationer. Och produktion av innehåll måste ske systematiskt eftersom det behövs för att klara av att upprätthålla en långsiktigt och regelbunden produktion.

Fördelar med innehållsmarknadsföring

Här är några av fördelarna med att arbeta systematiskt och regelbundet med kvalitativt innehåll i digitala och sociala plattformar. Du:

  • Stärker varumärket gentemot befintliga kunder och skapar merförsäljning
  • Breddar kännedomen utanför det normala upptagningsområdet
  • Skapar stolthet och engagemang hos medarbetare och samarbetspartners
  • Genererar leads som kan konverteras till nya kunder

Innehållsmarknadsföring på mottagarens villkor

Till stor del handlar innehållsmarknadsföring om att ha respekt för mottagarens intressen och vilja att konsumera information. Innehållet får aldrig bli irrelevant eller påträngande, då tappar läsaren intresset och söker sig vidare. Vi på Navigator kan hjälpa till med innehållsstrategi, redaktionell plan och löpande underhåll av kanaler.

Vill du veta mer?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så tar du del av de senaste trenderna inom ämnen som marknadsföring, kommunikation, sociala medier, PR och content marketing. Givetvis speglar vi även vad som händer hos oss på Navigator och hur vi hjälper våra kunder att bygga varumärken och skapa försäljning på den globala arenan. Ungefär en gång i månaden landar vi i din inkorg. Anmäl dig till nyhetsbrevet här >>

Ännu mer?

Om du vill införskaffa ännu mer ny kunskap ska du besöka samlingssidan för våra e-böcker inom olika ämnen. Här hittar du böcker, guider och infographics, fyllda med fakta och tips som vässar din kompetens i vardagen. Vad skulle du vilja lära dig mer om? Kolla in vad du kan ladda ned här >>

lovisa_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din innehållsmarknadsföring är du varmt välkommen att höra av dig.

Lovisa Hermansson
PR Consultant
Media relations
Tel +46 40 631 62 30
lovisa.hermansson@navigator.se

Share