E-postmarknadsföring

 
e-postmarknadsforing

E-postmarknadsföring är en av de mest mogna kanalerna på nätet ändå händer det ständigt nya saker. E-posten är på väg att bli mobil samtidigt som den är en viktig ingrediens för företag som satsar på Marketing Automation. E-postmarknadsföring och sociala medier fungerar bra tillsammans och när du använder båda kanalerna kan du förstärka effekten av båda.

Effektiv e-postmarknadsföring

E-post är ett effektivt sätt att nå många människor. Kostnaden är relativt låg och du kan få detaljerade rapporter som gör det möjligt att ständigt förbättra din kunskap om mottagarnas beteende. Och justera för att få ännu bättre resultat. E-postmarknadsföring är:

  • Kostnadseffektivt
  • Lönsamt
  • Mätbart

Tänk etiskt och långsiktigt

Forskning visar att de flesta väljer att ta emot e-post från relativt få varumärken och organisationer. Därför gäller det att leverera kvalitet och erbjuda något som mottagaren har nytta av. Människor är restriktiva med vad de tillåter i sina inkorgar. Skicka bara till mottagare som uttryckligen bett om att få e-post från dig. Dela aldrig med dig av din adresslista och gör det lätt för mottagaren att avsluta prenumerationen. Nyckeln till framgång är att dina prenumeranter litar på dig. Etisk e-postmarknadsföring bidrar till att bygga förtroende. Tänk långsiktigt och bygg upp din lista med prenumeranter som verkligen vill ha något från dig.

Individanpassa dina brev

Med E-postmarknadsföring kan du själv välja vem som ska få vilken information. Har du rätt system är det enkelt att anpassa utskick. Du kan till och med skicka e-post som går ut automatiskt till exempel efter ett köp eller för att välkomna en ny prenumerant. Sämst respons får du om du skickar samma nyhetsbrev till alla dina mottagare. Öppningsfrekvensen ökar i takt med att innehållet blir allt mer anpassat till mottagaren. Ju personligare brev, desto nöjdare prenumerant.

Fokusera på kvalitet

E-post är det mest populära sättet att få erbjudanden och information från företag och organisationer. Om man gett sitt tillstånd och erbjuder något värdefullt. Ha inte för stort fokus på försäljning. Då finns det risk att du tröttar ut mottagaren. Bygg relationer och stärk lojalitet genom kvalitet och kunskap. Fokusera på kvalitet, relevans och värde. Det finns många fördelar med en effektiv e-post:

  • Lätt att målgruppsanpassa
  • Enkel att mäta effekt
  • Lätt att kombinera med andra kanaler
  • Du når dina mottagare direkt
  • Den bygger långsiktiga relationer
  • Den kan ge snabb effekt
  • Förbättra lojalitet och förtroende
  • Kombinera säljbrev med nyhetsbrev

Skaffa rätt strategi och plattform

För att lyckas krävs en bra strategi, utgivningsplan och ett användarvänligt och professionellt verktyg för e-postmarknadsföring. Vi på Navigator är Referral Partner till Apsis som är marknadsledare och störst i norden på e-postmarknadsföring. Med deras system kan du:

  • Göra dynamiska utskick
  • Uppdatera i realtid
  • Skapa personligt innehåll
  • Spåra, mäta och utvärdera i realtid
  • Integrera med andra system
  • Designa snyggt och enkelt
  • Få hög leveransbarhet
  • Komplettera med moduler för event, enkäter, triggerutskick, sms och split-tester

 

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din e-postmarknadsföring är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share