Digital strategi

 
digital strategi

Om du inte redan har en digital strategi för dina sälj- och marknadsaktiviteter är det hög tid att göra slag i saken. Men vad bör den egentligen innehålla? För att ge dig stöd på vägen går vi här igenom de grundläggande principerna och de viktigaste frågeställningarna.

Genomtänkt digital strategi

Börja med att fundera över vilka delar i din organisation som kommer att beröras starkast av den digitala strategin och sätt samman ett team med dina vassaste kollegor från respektive avdelning. Se till att förankra processen med ledningen och beskriv tydligt potentialen med strategin när den väl är framtagen och implementerad.

1. Kanal- och konkurrentanalys

Börja med att inventera vilka kanaler du använder idag och vilka du skulle vilja använda i framtiden. Prioritera flera eftersom det är lätt att dela och återanvända innehåll. Alla målgrupper har sina favoritkanaler som de vill använda. Se till att du är där. Identifiera var konkurrenterna befinner sig. Vad gör de bra? Mindre bra? Hur kan du göra det bättre?

2. Målgrupper och intressenter

Du känner säkert dina befintliga målgrupper väl vid det här laget. Men har du koll på hur de agerar på nätet? Känner du till deras digitala kroppsspråk. Gör en kartläggning av kundresan för olika målgrupper för att få en bild av var i köpprocessen du kan vara med och påverka. Identifiera gärna nya målgrupper och intressenter som du har möjlighet att nå digitalt.

3. Mål och mätmetoder

Givetvis är möjligheten att mäta en av de verkligt stora fördelarna med nätet och de digitala aktiviteterna. Men bara för att det går innebär det inte att du ska mäta allt. Prioritera det du anser är affärskritiskt och börja där. Du kommer att märka att uppföljningen tar tid även om du använder enkla verktyg.

4. SEO och SEM

Beslutsprocessen både börjar och avslutas i många fall på Google. Dina digitala aktiviteter är inte värda mycket om du inte ser till att du är sökbar. Optimera så långt det går och komplettera gärna din hemsida med en blogg för att du ska bli dubbelt så lätt att hitta. Välj ut ett antal hundra sökord per marknad och optimera allt du gör enligt konstens alla regler. Om du har svårt för att hamna högt med något ord bör du fundera över att köpa adwords.

5. CRM

Ett bra CRM-system är grunden för en mer effektiv försäljning. Ordning och reda på datan gör det lättare för dig att fokusera på rätt kunder och automatisera dina processer så långt det går. Se till att du har ett modernt CRM-system som kan integreras på ett bra sätt mot ditt system för e-posthantering och marketing automation.

6. Webbsajt

Din webbsajt är navet för alla dina digitala aktiviteter. Se till att du har en sajt som tydligt beskriver det du gör och som är optimerad så långt det går. Utnyttja gärna en blogg och landningssidor för att hjälpa dina potentiella kunder i sina köpbeslut. Se till att du mäter olika typer av konverteringar. Samla in e-postadresser så ofta du kan, de är guld värda med rätt e-postplattform.

7. Innehållsinventering

Utgå från sökfraserna och identifiera innehåll kopplat till det som du vet att dina målgrupper är intresserade av. Berätta om dina tjänster på ett sätt så att du blir både intressant och sökbar. Vad gör du idag som du kan återanvända? Det mesta befintliga material du har går att skriva om och anpassa vilket är enklare än att börja från noll. Sortera ut vilken typ av innehåll som passar i vilken kanal.

8. Innehållsstruktur

Dela gärna upp innehållet i kategorier och teman för att de ska vara lättare att hantera. Gruppera även innehållet så att det som är varumärkesbyggande, säljdrivande och nyhetsförmedlande skiljs åt. Dessa typer av innehåll behöver hanteras olika både vad gäller valet av kanaler och sättet att utforma kommunikationen. Försök vara kreativ när det gäller olika sätt att sprida innehållet.

9. Aktivitetskalender

Att vara aktiv i sina digitala kanaler är resurskrävande. Därför finns det en stor fördel att alltid ligga före i arbetet med olika typer av utskick och publiceringar. Planera gärna långt i förväg så att du kan sprida kommunikation med olika innehåll över tid. Skapa en aktivitetskalender och ta gärna hjälp av ett bra verktyg för delning och uppföljning.

10. Marketing Automation

Med en genomtänkt strategi för marketing automation kan du följa dina besökare från behov till beslut. Utgå från kundresan igen och identifiera vilka kommunikationsinsatser som du vill ska kunna ske automatiskt i de olika stegen som kunden befinner sig. Se till att du har rätt plattform så att du kan generera kvalitativa leads till säljarna på företaget.

Vill du veta mer?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så tar du del av de senaste trenderna inom ämnen som marknadsföring, kommunikation, sociala medier, PR och content marketing. Givetvis speglar vi även vad som händer hos oss på Navigator och hur vi hjälper våra kunder att bygga varumärken och skapa försäljning på den globala arenan. Ungefär en gång i månaden landar vi i din inkorg. Anmäl dig till nyhetsbrevet här >>

Ännu mer?

Om du vill införskaffa ännu mer ny kunskap ska du besöka samlingssidan för våra e-böcker inom olika ämnen. Här hittar du böcker, guider och infographics, fyllda med fakta och tips som vässar din kompetens i vardagen. Vad skulle du vilja lära dig mer om? Kolla in vad du kan ladda ned här >>

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din digitala strategi är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share