Ballingslöv

navigator_ballingslöv
Ballingslöv är en av Sveriges ledande tillverkare av kök och bad med egen produktion i Ballingslöv i norra Skåne. I mer än 80 år har företaget tillverkat kvalitetsprodukter för den nordiska marknaden. Ballingslöv är en del av Ballingslöv International som är representerat i stora delar av Europa med varumärken som Multiform och Kvik.

Vi på Navigator har arbetat med Ballingslöv sedan 2005 och hjälper företaget med deras varumärkesbyggande och försäljningsorienterade marknadskommunikation gentemot konsumenter och återförsäljare under konceptet ”Vardagsglädje”.


 

Ballingslöv

Varumärkesbyggande och säljdrivande kommunikation

Att skapa kommunikation för högengagemangsprodukter och sällanköpsvaror kräver en perfekt balans mellan emotionella och rationella argument som möter mottagaren i rätt tillfälle när hon eller han är mottaglig för nya budskap. Säljprocessen är komplex och konsumenten är mer medveten än någonsin. Detta gäller inte minst kök, bad och förvaringslösningar.

Bakgrund

Varumärket och företaget Ballingslöv ingår i Ballingslöv International AB som är en av de ledande tillverkarna av köksinredningar i Skandinavien och Storbritannien. Produkterna säljs under ett antal starka varumärken och på respektive marknad kända varumärken såsom Kvik, Multiform och Ballingslöv. Koncernen har tillverkning i Sverige, Danmark, Storbritannien, omsätter cirka 2,3 miljarder och har ca 1100 anställda. Vi på Navigator har arbetat med flera delar i koncern men främst fokuserat på varumärket Ballingslöv på den nordiska marknaden.

Uppdraget

Navigator har arbetat med  Ballingslöv sedan 2005 med allt från strategiskt varumärkesbyggande kommunikation till säljdrivande marknadsaktiviteter. Målsättningen har varit att positionera företaget och varumärket gentemot konsumenter och återförsäljare under konceptet “Vardagsglädje”. Samt att positionera produktsortimentet och de ingående produkterna utifrån form, funktion och mervärden mot olika målgrupper.

ballingslöv_A3_23_skalad

Strategi

Konkurrensen på marknaden har successivt ökat genom åren i takt med att aktörerna inom kök- och bad har blivit fler. Köpprocessen är lång för denna typ av sällanköpsprodukter och det krävs en lång rad såväl funktionella som emotionella mervärden för att övertyga kunderna. Ambitionen har varit att positionera produkterna som svensktillverkade, lokalproducerade och långsiktigt hållbara bland annat genom att visa på att företaget ända sedan starten 1929 värnat om resurserna i närmiljön med fokus på att tillvarata, återanvända och hushålla.

Segmentering och paketering

Ballingslövs produkter inom kök och bad är skapade med olika kunder i fokus. Produkternas egenskaper har stärkts genom samarbete med exempelvis välkända arkitekter. Olika mervärden har definierats och lyfts fram för olika delar av sortimentet gentemot olika målgrupper.

Målgrupper

Privatmarknad | Slutkonsumenter, återförsäljare, egna butiker, DYI-butiker, med flera
Företagsmarknad | Arkitekter, byggföretag, husföretag, med flera

Lösning

Under kundlöftet “Vardagsglädje” har vi varit med och skapat allt från TV-spotar och varumärkesbyggande annonsering till säljaktiviteter och butikskoncept. Slutkonsumenter, återförsäljare, byggvaruhandeln, projejekmarknaden och arkitekter har bearbetats med inspirerande och engagerande kampanjer.

ballingslöv_A3_22_skalad

Varumärkesstrategi

Framtagning av strategi och konceptet “Vardagsglädje”

b-lov_varumarkesstrategi

Annonsering

Framtagning av varumärkesbyggande och säljdrivande annonsering.

b-lov_ads_web

Kataloger

Produktion av kataloger under flera år för såväl kök, som bad och förvaring.

b-lov_kataloger

Lokalannonsering

Framtagning av annonser för de lokala och regionala butikerna.

b-lov_lokalannonsering

Butiksmaterial

Framtagning av säljdrivande aktiviteter och material i butik.

b-lov_butiksmaterial

Reklamfilm

Framtagning av varumärkesbyggande reklamfilmer.


 

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din digitala kommunikation är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share