Hur funkar vårt sökbeteende?

Sokbeteende

Varje sekund görs över 63 000 sökningar via sökmotorerna på webben. Google, världens största kommersiella sökmotor, bearbetar dagligen 3,5 miljarder sökningar. Just idag, fredagen den 3 november 2017, är vi svenskar extra intresserade av att högkänslighet och Tyrese Gibson. Att googla är en del av vår vardag och vårt sökbeteende förändras i takt med att sökmotorerna blir allt viktigare i våra liv. Själv googlar jag ett par gånger i timmen, min senaste sökfråga var ’kvällsöppna fik malmö’ och dessförinnan googlade jag mig fram till en kunds blogg. Men varför googlar vi? Är det en ständig lust att veta mer eller handlar det snarare om lathet? Är det information vi är ute efter eller något annat?

Vårt sökbeteende förändras och förbättras 

Vårt sökbeteende är naturligtvis individuellt. För varje gång vi googlar hittar vi genvägar och bättre sätt att nå fram till det resultat vi är intresserade av. Vår sökfärdighet är ständigt föränderlig, och Google skyndar efter för att skruva algoritmerna så att vi så enkelt som möjligt ska hitta det vi söker. På en samhällelig nivå är vårt sökbeteende inramat av faktorer som vår ålder, datorvana, yrkesval, tillgång till internet, intressen och en massa andra saker. Vi googlar inte bara för att ta reda på saker. Ibland googlar vi ett varumärkesnamn för att komma till sajten, eftersom vi inte vet om det är .se eller com. Ibland googlar vi produktnamn för att en sajts egen sökfunktion inte är smart nog att ge oss det vi söker. Ibland vill vi bara bekräfta gissningar, till exempel Triangelns öppettider. Då och då tappar vi ord eller hittar inte rätt synonym, då gör vi en snabb googling. Och ibland vill vi bara hitta matbilder för att veta vad vi ska äta ikväll. Många av oss ser också Google som ett arbetsverktyg – ett oumbärligt instrument i vårt dagliga arbete.

Trender och motiv bakom sökningar

Vilka trender kan man peka på när man pratar om sökbeteenden på ett övergripande plan? Frågan är inte helt lätt att besvara – bottom line är att många av oss googlar i princip när som helst och vilket ämne som helst. Det är nästan ett reflexivt beteende. I affären när vi behöver ett gulaschrecept, innan vi startar bilen för en vägbeskrivning, eller i reklampausen för att se Beyoncés senaste scenkläder. Vi slögooglar ibland, men i de flesta fall brukar vi ha någon typ av mål med våra sökningar. Vi har ett behov och vänder oss till Google för att komma vidare. Det här har Google naturligtvis redan identifierat och analyserat. Det kallas för intent rich moments och vi har dem nära till hands när vi ska fatta beslut eller göra något. Google benämner dessa tillfällen som Micro moments har delat upp dem efter fyra avsikter vi brukar ha:

I-Want-to-Know moment

När sökande är ute efter information kan det handla om både generell och specifik information. Ofta är dessa sökningar inte kopplade till särskilda varumärken eller ett aktuellt köpintresse. Man vill ha ett tydligt och rakt svar på sin sökfråga och googlingen görs både på desktop och mobil. Som företag, framför allt inom B2B, är det viktigt att täcka upp för både generella och specifika frågor som har med ert erbjudande att göra. Texter på webbsidor bör anpassas för att få Google att göra snippets av informationen och visa som ett utdrag längst upp på sökresultatsidan. Ett annat sätt att nyttja detta mikrotillfälle är att se över vilka vanliga frågor till kundtjänst. Skapa material med svaren med hjälp av guider eller infografer så att användaren snabbt kan få svar på sin fråga (och komma vidare i beslutsfattandet). Här kan du läsa om hur du hanterar dina FAQ-sidor bäst.

  • I-want-to-Go moments

Enligt Google fördubblades sökningar som inkluderar ”near me” mellan 2014–2015. Vi kan förutsätta att siffrorna bara ökat sedan dess. Mer än 80 % av ”near me”-sökningarna gjordes på mobil och Google Maps funktion som sökmotor växer stadigt. Denna typ av sökning sker ofta i samband att användaren vill ta sig någonstans eller fatta ett beslut. Hälften av ”near me”-sökningarna leder till ett besök i en affär samma dag. Fundera på när detta sökbeteende är relevant för dig? Säljer du högengagemangsprodukter handlar det till exempel om att finnas tillgänglig på Google. Se till att alltid ha uppdaterad information om lokaler och öppettider.

  • I-want-to-Buy moments

Allt fler köp görs på nätet. Vare sig det är kläder, affärssystem, böcker, möbler, teknik, lastbilar eller tågbiljetter så påbörjar, och inte sällan avslutar, vi affären på nätet. Även onlinemarknaden för vardagsvaror, som mat, dammsugarpåsar eller medicin har vuxit de senaste åren. I takt med detta blir det också viktigare för oss att få reda på vad andra konsumenters tycker. Ratings och kundrecensioner är viktiga element i att bygga ett trovärdigt varumärke. Säljer ni sällanköpsvaror är casebeskrivningar och referenser desto viktigare att lyfta fram.

  • I Want-to-Do Moments

Den fjärde typen av micro moment som Google identifierat är när vi behöver veta hur vi ska utföra en uppgift. How-to-sökningen sker inte bara i vanliga sökmotorer, utan även på YouTube, Pinterest eller via bloggar. Framför allt är det millennials som googlar ”How to”-innehåll. Kanske tyder det också på ett ökat intresse för att själv göra och skapa och att vi inte alltid söker genvägar, färdiglagat och paketpriser. Det gäller att inte tolka detta som sjunkande försäljning utan hitta nya sätt att inspirera och informera potentiella kunder.

Ta vara på mikrotillfällena!

Vilken är din senaste googling? Vi blir mer och mer flinka i våra sökningar och vårt föränderliga sökbeteende är ett spännande område. Vill du veta mer om söktrender och sökbeteenden så kolla in Google Insights. Som företag behöver ni kartlägga och fånga upp kundernas micro moments för att vara den mest relevanta aktören när kunden behöver hjälp att fatta beslut eller gå till handling. Hör av dig så hjälper vi dig vidare i din SEO-satsning!

sanna-sv15Håll dig uppdaterad

Vill du hålla dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation och marknadsföring ska du prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Sanna Dehlin
Digital strategist
Marketing and communications
Tel +46 40 631 62 15
sanna.dehlin@navigator.se

 

leif_sv-14Hjälp med din digitala kommunikation?

Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med din digitala kommunikation.

Leif Lindau
Managing Partner
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se
Share